Informatie voor therapeuten

Deze website is opgezet door mij, Titia Zwarts, oefentherapeut. Daarbij heb ik hulp gehad van een IT-professional die toevallig ook mijn vriend is. Toen in maart 2020 de corona begon en veel praktijken daardoor dicht moesten, stopten daardoor ook veel behandelingen. Met de nodige gevolgen voor de omzet van oefentherapiepraktijken, ook de mijne. We hebben toen gezocht naar een oplossing, en kwamen uit op videobellen, maar wél met de eis dat het qua beveiliging goed geregeld moest zijn. En als je dat zelf regelt, weet je zeker dat het goed geregeld is! Zo gezegd zo gedaan.

Toen het goed werkte leek het ons goed om dit ook gratis met andere oefentherapeuten te delen, het was voor niemand een makkelijke tijd. Op die manier kregen we zelf ook informatie terug over verbeterpunten, storingen en gebruiksvriendelijkheid, waarmee we verbeteringen aan konden brengen. Intussen hebben we daardoor een betrouwbare, veilige en gebruiksvriendelijke videoconferentie-service opgezet, exclusief voor oefentherapeuten!

Wat is het?

Skype, ClickDoc, WeSeeDo, Zoom. Zomaar een aantal voorbeelden van videoconferentie-services. Onze service via DeOefentherapie werkt vergelijkbaar. Wanneer je je bij ons aanmeldt krijg je een gebruikersnaam en wachtwoord. Daarmee kun je op onze beveiligde omgeving videobellen met wie jij maar wilt. Het draait op onze eigen server, die we goed beveiligen en updaten. We hebben alles zo ingesteld dat het voldoet aan de AVG-wetgeving, en zullen dat blijven doen.

Om het in de praktijk in te zetten is het wel fijn om het even een keer geprobeerd te hebben. Maar dat kan gewoon: nodig één of een paar collega’s of familieleden uit en speel er even mee. Of neem contact op met ons, dan helpen we je op weg.

Voor wie is het?

DeOefentherapie.nl is, je raadt het al, voor oefentherapeuten! Of je nu 1-op-1 behandelingen geeft, groepslessen of zwangerschapscursussen. En misschien wil je het zelfs wel inzetten voor je Intercollegiaal Overleg!?

Je kunt onze service gebruiken voor 1 op 1 gesprekken, maar ook in groepen. Wanneer iedereen een goede internetverbinding heeft zelfs met groepen die groter zijn dan 30 gebruikers. Ook is het te gebruiken via zowel een computer als een tablet of een smartphone, zowel Windows als Android en IOS, maar helaas niet op MAC OS.  Wanneer je je aangemeld hebt ontvang je ook een handleiding, maar in de meeste gevallen is die niet nodig omdat het programma heel gemakkelijk werkt.

Wat kost het?

We maken gebruik van een maandabonnement, met opzegtermijn van 1 maand. (Voorbeeld: wanneer je op 1 juli opzegt, zal het abonnement stoppen op 1 augustus. Wanneer je na 1 juli opzegt, bijvoorbeeld 15 juli, zal het abonnement stoppen op 1 september.)  Heb je je aangemeld, en bedenk je je binnen 14 dagen, dan zal het abonnement per direct stopgezet worden, zonder verdere kosten.
We factureren per kwartaal.

 AbonnementPrijzen (ex btw per maand)
Videoconferentie 1 praktijk*€ 10,-
Extra therapeut**€ 2,-
*per praktijk zijn 3 gebruikerslicenties (therapeuten) inbegrepen in de prijs.
** één extra gebruikerslicentie

Een praktijk met 3 therapeuten betaalt dus elke maand €10,- ex btw, met 4 therapeuten €12,- ex btw en met 5 therapeuten €14,- ex btw.

Wat is het verschil met de gratis Jitsi-versie?

Hier komt een technisch verhaal, ik hoop dat je daarmee duidelijk wordt wat het verschil is.

De software van Jitsi is open-source software. Dat betekent dat er een stukje code geschreven is dat door iedereen gratis te gebruiken is. Daar hebben wij dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Zo zijn er nog veel meer mensen die daar dankbaar gebruik van maken, en het soms ook gratis aanbieden. Deze software draait op een server. En dat is waar wij een verschil maken met gratis aanbieders.

Bij het gebruiken van software worden ook altijd gegevens verzameld. Zo heb je bijvoorbeeld cookies op websites waardoor deze beter werken en houdt je Word of Excel je wijzigingen bij. Soms is dat heel handig, want je kan daardoor makkelijk nagaan wat je allemaal precies gedaan hebt, wanneer, en wat het resultaat daarvan was. En deze gegevens staan op de server. Maar als deze gegevens in verkeerde handen vallen, kan er ook opeens heel privacygevoelige informatie openbaar worden. Of dat lukt of niet hangt af van de beveiliging van de server, de plek waar deze staat (volgens AVG moet dat in Europa zijn), of de server op tijd geüpdatet wordt, en wat de instellingen zijn voor de informatie: hoe lang mag het bewaard worden en wie mag het inzien?

Wij hebben de gratis en open-source software van Jitsi gebruikt, op een eigen server gezet, en op die server het een en ander zo ingesteld dat jouw gegevens niet zomaar rond gaan zwerven. Zelfs wijzelf kunnen geen informatie zien van gesprekken die jij of andere collega’s voeren, behalve dan dat we kunnen zien hoeveel data de server gebruikt. Op die manier voldoen wij ook aan de AVG-wetgeving.

Verder hebben we de gesprekken ook beveiligd met gebruikersnaam en wachtwoord. Dit zorgt er voor dat jij als therapeut de regie houdt over wie er in een videogesprek aanwezig kan zijn. Als iemand random een link intypt die toevallig hetzelfde is als wat jij gebruikt, kan diegene niet zomaar in jouw gesprek binnenkomen. Het laatste wat je wilt is dat je patiënt net zijn/haar shirt uitdoet om bijvoorbeeld iets bij de schouders te laten zien, en er opeens een onverwachte extra deelnemer in het gesprek zit. De kans dat dit gebeurt is niet heel groot, maar nog kleiner dus bij onze versie.

Hetzelfde geldt voor de Jitsi-meet app. Ook dat is open-source software. Maar wanneer je in de app aangeeft via onze server te willen video-bellen, bouw je daarmee een beveiliging in. Namelijk dat je gegevens niet op een willekeurige server van weet jij veel wie rondzwerven, maar op die van ons.

Dat maakt ook direct duidelijk waar je voor betaalt. Niet voor de Jitsi-software, want die is gratis. Maar voor de server waar wij ook voor moeten betalen, de tijd die wij steken in updates om de server goed te beveiligen en de verbinding betrouwbaar houden, en tijd waarin we jou en je collega’s helpen als jullie vragen of problemen hebben.

Hoe meld ik mij aan?

Door hieronder het aanmeldformulier in te vullen. We sturen je dan per mail een aanmeldformulier waarin we een aantal extra gegevens vragen, en kunnen vervolgens een account voor je aanmaken. Wanneer dit gelukt is sturen we je inloggegevens op via de mail en wachtwoorden via SMS, samen met de handleiding. Omdat we dit naast ons gewone werk doen, kan het soms een paar werkdagen duren voordat dit proces afgerond is.

Aanmelden

Wil je je aanmelden, dan kan dat in onderstaand formulier:

Contact

Wil je informatie opvragen of vrijblijvend contact met ons, vul dan dit formulier in.